Terveelliset harrastukset eläkeläisille

Tiedämme jo, että terveellinen elämäntapa on tärkeä tekijä pitkän elämän elämässä, mutta uudet tutkimukset osoittavat, että harrastusten ja yhteiskunnallisesti aktiivisten elämien merkitys on yhtä tärkeää eläkeläisille.

On jo pitkään ollut tiedossa, että ravitseva ruokavalio, liikunta ja positiiviset terveysvalinnat auttavat ikääntyneitä saamaan enemmän energiaa. Itse asiassa kehittyvä pitkäikäisyystutkimus osoittaa, että mielenterveys ja sosiaalinen aktiivisuus ovat yhtä tärkeitä kuin fyysinen aktiivisuus terveessä ikääntymisessä. Harrastukset, vapaa-ajan aktiviteetit ja rikas sosiaalinen verkosto ovat tekijöitä, jotka korreloivat eristyksen ja elämisen välttämisen kanssa. Esittelemme tässä artikkelissa 7 terveellistä harrastusta eläkeläisille.

1. Lemmikin hoito

Lemmikkieläimet tarjoavat mukavuutta ja tuottavat aivoissa kemiallisen ketjureaktion, joka auttaa vähentämään stressiä indusoivaa hormonikortisolin tasoa ja lisäämään miellyttävän hormonin serotoniinin tuotantoa. Itse asiassa lemmikkieläinten on osoitettu vähentävän verenpainetta ja stressiä ihmisillä, ja ne voivat itse asiassa alentaa kolesterolia, torjua masennusta ja auttaa suojelemaan sydänolosuhteita vastaan. Kaikki suuret syyt eläkeläisille!

 Lemmikin hoito
Lemmikin hoito

2. Taide / käsityöt

Enemmän kuin jotain hauskaa aivojen stimuloimiseksi, taiteen luominen ja käsityöt voivat olla myös katartisia. Maalauksesta, veistoksesta ja luonnoskirjan tekemisestä valokuvaukseen, neulontaan tai ompeluun – taide on yksi parhaista aktiviteeteista. Vielä parempi, taidetta voidaan tehdä myös sosiaalisena aktiivisuutena perheen tai ystävien kanssa, niin että sekoittuminen tapahtuu mielen ja sielun stimuloinnissa. Taiteella on hauskaa ja hauskaa, ja se on erinomainen toiminta missä tahansa iässä, mutta on erityisen hyödyllinen ja palkitseva eläkeläisille, joilla on aikaa ja tarvitsevat toimia, jotta he pitävät mielentilansa hälyttävänä. Taideterapiaa käytetään jopa aivojen stimuloimiseen, muistojen sekoittamiseen ja dementiaa sairastavien parempaan elämänlaatuun.

3. Tanssiminen

Tanssiminen ei ole vain hauskaa, vaan se on myös erinomainen tapa harrastaa ja seurustella. Tanssiminen voi parantaa  tasapainoa, kävelyä ja yleistä toimintaa, ja samalla auttaa vähentämään putoamisen, murtumien ja liikkumattomuuden riskiä. Näiden syiden lisäksi Albert Einsteinin lääketieteellisen korkeakoulun tutkimus osoitti, että tanssi oli yhteydessä dementian pienempään riskiin. Tutkijat uskoivat, että monimutkaisten tanssivaiheiden ja musiikin rytmin kanssa tapahtuva henkinen haaste ovat syynä tähän.

Tanssiminen
Tanssiminen

4. Puutarhanhoito

Puutarhanhoidolla on monia terveys- ja terapeuttisia etuja iäkkäille ihmisille. Se ei ole vain miellyttävä harjoitusmuoto, vaan myös lisää liikunnan tasoa ja lisää eläkeläisten liikkuvuutta. Se kannustaa käyttämään motorisia taitoja samalla kun parannetaan kestävyyttä ja voimaa ja jopa vähennetään stressitasoa edistämällä rentoutumista. Puutarhanhoito tarjoaa myös stimulointia ja kiinnostusta luontoon ja ulkona. Monet vanhemmat elävät yhteisöt tarjoavat asukkaille puutarhaklubeja, sillä harrastus on ehdottomasti positiivinen ja suosittu harrastus, joka auttaa edistämään asukkaiden onnea.

5. Golf

Golfia käyttäville eläkeläisille on monia terveyshyötyjä. Joustavuuden parantamisesta, liikkeen helppoudesta ja voimasta sekä lisääntyvästä onnesta ja sosialisaatiosta golf on monien eläkeläisten suosikki. Koska ihmiset voivat pelata golfia koko elämänsä ajan, se on erinomainen harrastus pitää läpi vuosia, joka tarjoaa paitsi tyytyväisyyttä, myös auttaa eläkeläisiä pitämään käden silmän koordinaatiota ja parantamaan mielialaa. Golfia on hyvä harrastus, jonka avulla vanhukset rakastavat ja kannustavat.

Golf
Golf

6. Pelikortit / Pelit

Kortit ja pelit ovat erinomainen tapa pitää eläkeläisten mielen terävinä. Itse asiassa tutkimus on osoittanut, että henkisesti stimuloivilla peleillä nauttivilla aikuisilla voi olla suurempia aivoja ja terävämpiä ajattelutapoja kuin ikäisensä. Korkea-asteen koulutus on liittynyt kognitiivisen heikkenemisen riskin vähenemiseen. Tutkijat väittävät, että hyvin koulutetuilla ihmisillä on paremmat yhteydet synapseihin aivoissaan, mikä auttaa myös kompensoimaan Alzheimerin ja muiden dementioiden aivoissa aiheuttamaa tuhoa. Kriittinen ajattelu ja ristisanatehtävät ovat myös hyviä tapoja pitää aivot kunnossa.

7. Joogan harjoittelu

Jooga voi tarjota monta henkistä ja fyysistä hyötyä vanhukselle. Jooga on hieno harrastus eläkeläisille, sillä verenpaineesta ja stressiä on vähennetty luiden vahvistamiseksi ja tasapainon vahvistamiseksi. Monet urheiluseurat ja vanhempi hoitoyhteisöt tarjoavat joogaa vanhuksille. Myös meditaatiot tarjoavat monia ihania etuja.