Kehonrakennusta keski-iän ylittäneille

Kehonrakennusta keski-iän ylittäneille

Kehonrakennus on paljon huomiota herättävä urheilulaji. Siitä kirjoitetaan paljon urheilulehdissä ja ihan iltapäivälehdissäkin. Suomen televisiossakin näytetään lajiin kuuluvia kilpailuja aina silloin tällöin. Viime vuosina laji on kasvattanut suosiotaan ehkä osaltaan juuri suuren uutisoinnin ja kirjoittelun vuoksi. Kehonrakennusta on harrastettu jo vuosikymmenet, mutta aikaisemmin se on mielletty vain pienelle ryhmälle kuuluvaksi urheilulajiksi, eikä se ole kiehtonut juuri sen suurempia piirejä. Nykyään sitä harrastetaan jo huomattavasti enemmän ja laajemmalti. Kehonrakennusta voi harrastaa oman huvin ja mielenkiinnon vuoksi, ihan kilpailumielellä tai siltä väliltä. Lajissa lihakset ovat avainasemassa. Lihaksia lähdetään kasvattamaan pikku hiljaa, ensin pienillä painoilla ja sitten suuremmilla ja suuremmilla vastuksilla. Kehonrakennukseen kuuluu muutakin kuin lihasten harjoittelua. Kestävyys ja ruokavalio kuuluvat lajiin olennaisina osina. Kestävyyttä voidaan harjoittaa juoksemalla, hyppynarua hyppelemällä tai vaikka ihan tavallisella jumppaohjelmalla.

Kehonrakennus mielletään usein nuorille aikuisille kuuluvaksi lajiksi. Totuus on silti aivan toinen. Lajia harrastetaan tänä päivänä useammassa ikäryhmässä. Osa ihmisistä saa kipinän vasta suhteellisen vanhalla iällä, mutta päätyy silti hyviin lopputuloksiin ihan kilpailutilanteessa. Kehonrakennuksessa vaikuttavat monet ihmiset niin fyysiset kuin henkisetkin ominaisuudet. Joillekin laji voi jäädä vain kokeiluasteelle, jos esimerkiksi näkyviä tuloksia ei ole heti syntynyt. Yleensä kehonrakennus vaatii pitkäjänteisyyttä, jos haluaa selvitä lajissa hieman pidemmälle. Jos lajia aloittelee nuorena, on hyötynä se, että lihaksia pääsee muokkaamaan samalla oman kasvun kanssa. Nuori henkilö tutustuu omaan kehoonsa kasvun myötä, harjoitteiden kautta omaan kehoonsa pääsee ehkä tutustumaan entistä paremmin. Nuori henkilö näkee lihastensa kehittymisen ja opettelee tunnistamaan rajojaan. Hieman vanhempi henkilö puolestaan tuntee jo kehoaan ehkä muiden urheilulajien kautta ja osaa aloittaa kehonrakennuksen hieman aktiivisemmilla harjoitteilla. Vanhemman henkilön ei tarvitse enää tutustua omaan kehoonsa vaan hän ehkä tietää jo omat rajansa jossain määrin. Omia rajoja voi sitten kehonrakennuksen myötä lähteä rikkomaan ja kehittämään. Kaiken ikäisillä on siis omat etunsa tämän lajin harrastamisessa. Kaiken ikäiset pääsevät lajiin varmasti jollain tapaa kiinni. Kehonrakennuksessa eri ikäisiä ei kannata sen suuremmin vertailla, koska tulokset riippuvat niin monesta asiasta. Jos kehonrakennuksessa kilpailee, ei vanhempia ja nuorempia henkilöitä laiteta samaan sarjaan kilpailemaan. Kehonrakennus on täten reilu urheilulaji.

Kehonrakennusta keski-iän ylittäneille

Erilaiset lihasten harjoitukset, johon kehonrakennuskin kuuluu, on lääkärienkin mukaan hyvää harjoittelua keski-iän ylittäneille henkilöille. Lajissa on tärkeää saada pidettyä lihaksisto kunnossa. Yleinen hyvä lihaskunto auttaa ihmisiä vanhetessa. Hyvä kunto ja lihasten hyvinvointi saa elämänilon pysymään korkealla ja jaksamaan muutenkin paremmin. Lihaksiston hyvinvointi tulee vanhetessa yhä tärkeämpään rooliin, joten se kannattaa pitää hyvin mielessä. Kehonrakennus tukee vanhenevaa elimistöä positiivisesti. Keski-iän ylittänyt voi usein harrastaa lajia vielä hyvinkin aktiivisesti, ei välttämättä kilpaillen, mutta muuten mukana pysyen.

Missä kehonrakennusta voi harrastaa?

Lajiin tutustuminen kannattaa aloittaa pikku hiljaa, eikä heti ajatella että rynnistää huipulle. Kehonrakennusta voi aloittaa harrastamaan vaikka ensin ihan kotioloissa. Internetissä on löydettävissä lajiin kuuluvaa hyvää aineistoa ja ohjeita. Netistä löytyy myös ihan valmennusta verkon välityksellä livenä. Lajiin voi näin alkaa tutustumaan ilman tekemättä siitä sen suurempaa numeroa. Nettivalmennukset ovat tosin yleensä maksullisia, onhan ohjaajana alan jonkin tasoinen ammattilainen. Kotiharjoittelu on hyvää tutustumista lajiin, eikä heti tarvitse rynnistää ihmisten ilmoille nostelemaan puntteja.

Kehonrakennukseen voi tutustua myös ihan kuntosalilla, jos sieltä sattuu löytymään hyvää valmennusta ja ohjausta. Ohjeita kannattaa ehdottomasti ottaa vastaa ammattihenkilöltä, jotta lajista saa oikeanlaisen kuvan ja saa oikeanlaisia harjoitteita itselleen. Urheilusaleista, jossa kehonrakennusta harrastetaan, saa hyvin tietoa internetin välityksellä. Tietoa kannattaa hankkia, jotta pääsee positiiviseen alkuu lajissa eikä laji tunnu heti alkukättelyssä jotenkin hankalalle. Hyvä alku ja ohjeet ovat tärkeitä elementtejä tulevaisuutta ajatellen.